Ons onderwijs

De leerlingen van OBS Bentwijzer zijn verdeeld over 8 groepen. Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. Daarnaast hebben we een vakleerkracht gym die gymlessen verzorgd voor de groepen 3 t/m 8.

Op onze school zijn invloeden van het Daltononderwijs zichtbaar. We werken met gecombineerde en enkele jaargroepen en bij bepaalde vakken groepsdoorbroken. We besteden veel aandacht aan de zelfstandigheid van onze kinderen.

MW-ArnoldusvanOs-IMG_3230

Twee maal per jaar wordt, op basis van de cito-analyse, een plan van aanpak voor de verschillende vakgebieden gemaakt, uitgevoerd en geëvalueerd waarbij er sprake is van een drietal instructieniveaus binnen een groep. Daarnaast is er zorg en uitdaging binnen en buiten de groep beschikbaar.

Leerlingen op OBS Bentwijzer krijgen vanaf groep 5 huiswerk mee. In groep 3 en 4 is het belangrijk dat de kinderen thuis veel oefenen met lezen (en het leren van de tafels in groep 4). Het huiswerk wordt vanaf groep 5 jaarlijks opgebouwd in moeilijkheid en hoeveelheid. Dit om onze leerlingen na groep 8 een goede overstap naar de middelbare school te laten maken.

Op school zoeken wij een evenwicht tussen het vergaren van kennis, praktische vaardigheden en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling.

De vakken Nederlandse taal, rekenen en lezen vormen de kern van ons onderwijs. Ook aan sociaal-emotionele vorming wordt aandacht besteed met behulp van de methode Kanjertraining om ons handvatten te geven.

Wij werken met het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerstof is verdeeld over 8 leerjaren en de school verdeeld is in 8 groepen. Per schooljaar wordt de leerstof van de desbetreffende groep behandeld. In de kleutergroep zitten vier-, vijf- en zesjarigen in dezelfde groep. De meeste kleuters blijven twee tot tweeënhalf jaar in de kleutergroep, afhankelijk van hun geboortedatum en hun ontwikkeling. Vanaf groep 3 zitten leerlingen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk in één groep, waarbij opgemerkt wordt dat er ook een gecombineerde groep is. Dit systeem houdt echter niet in dat er alleen maar klassikaal gewerkt wordt. We komen ook tegemoet aan individuele verschillen tussen leerlingen. Dit doen wij o.a. door te differentiëren voor en tijdens de instructie en ook tijdens de verwerking. Er wordt gewerkt met expliciete directie instructie (EDI) door de leerkrachten. Daarnaast is het mogelijk om een leerling op een bepaald leergebied een eigen programma aan te bieden. het kan soms in het belang van een kind zijn om de kleuterperiode te verlengen of een jaargroep over te doen (doubleren). Zelfstandig werken Tijdens de lessen zelfstandig werken leren de kinderen te werken met weektaken. De opdrachten uit deze weektaak kunnen de kinderen zelfstandig uitvoeren, waardoor de leerkracht de mogelijkheid heeft om extra aandacht te besteden aan kinderen die dat op één of meerdere vakgebieden nodig hebben.

Groep 1 en 2

De kleuterjaren vormen een gevoelige periode waarin kinderen enorme sprongen in hun ontwikkeling doormaken en maximaal ontvankelijk zijn voor voorbereidende taal- en rekenvaardigheden.

In de groepen 1 en 2 wordt het fundament gelegd voor het latere leren van taal en rekenen, alsook voor andere vaardigheden, zoals werkhouding en doorzettingsvermogen. Het creëren van een emotioneel veilige omgeving waarin de kinderen zich prettig voelen is de basis voor leren en ontwikkelen. We besteden veel aandacht aan sociale omgangsvormen met behulp van de Kanjertraining en we leren de kinderen om zelfstandig te werken, maar ook om op de juiste manier vragen te stellen. We starten de dagdelen in de kring. Tijdens het spelen en werken zoeken de kinderen een plekje aan één van de tafels, pakken een kleedje of gaan ze naar een hoek van hun keuze. De verschillende hoeken die in de groepen 1 en 2 te vinden zijn: de huishoek, de bouwhoek, de constructiehoek, zandtafel, de watertafel, de puzzelkast en het atelier. Regelmatig creëren we een hoek rond het thema waar we op dat moment aan werken.

We werken in de groepen 1 en 2 rond 5 verschillende thema’s in het jaar. Deze thema’s wisselen na elke vakantie. Binnen deze thema’s wordt gewerkt aan de verschillende ontwikkelingsdomeinen die zich spelenderwijs en in interactie met elkaar ontwikkelen. Spelen is daarbij de integrerende activiteit, omdat binnen spel alle genoemde ontwikkelingsdomeinen samenkomen.

De kringactiviteiten bieden we gedeeltelijk aan in de grote kring waar alle kinderen tegelijk aan deelnemen, denk hierbij aan de start van de dag, kringactiviteiten van de Kanjertraining en muziekactiviteiten. Naast het werken in de grote kring, bieden we veel activiteiten aan in de kleine kring. Een deel van de groep doet dan mee aan een activiteit die aansluit bij de ontwikkeling van deze kinderen. De rest van de groep speelt en werkt ondertussen zelfstandig.

We werken met de kinderen aan een weektaak. De jongste kinderen hebben 1 werkje per week, de groep 1 kinderen 2 taakjes per week en de kinderen uit groep 2 hebben 3 taakjes per week.

Twee keer per week gaan we met de kinderen naar de kleutergymzaal. Hier bieden we verschillende activiteiten aan zoals: klimmen en klauteren, rennen, huppelen, gooien en vangen, rollen, springen, glijden en verschillende spelvormen.

Met behulp van het observatie en registratiesysteem “Bosos” monitoren we de ontwikkeling van de kinderen. We vinden het heel belangrijk om met ouders in contact te blijven over de ontwikkeling van de kinderen. Deze observaties worden daarom ook altijd met ouders gedeeld.

Groep 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor veel kinderen (en ouders) spannend. Zij krijgen hun eigen stoel en tafel met spulletjes zoals potlood, gum, wisbordje, leesboek etc. In groep 3 leren de leerlingen lezen volgens de methode Veilig Leren Lezen Kim versie. Hierin zijn de leerlijnen technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, spreken en luisteren en leesbevordering stevig verankerd. Daarmee geven we de beste basis aan jonge lezers.

Bij de start in groep 3 kennen veel kinderen al behoorlijk wat letters. Voor een groot deel is dat te danken aan de kleutergroepen waarin kinderen ruimschoots kennismaken met verhalen, woorden en letters. Het ene kind pikt die kennis sneller op dan het andere. Vandaar dat er in Veilig Leren Lezen veel aandacht besteed wordt aan kinderen die vlot kunnen lezen en kinderen die hier meer moeite mee hebben. Bovendien is er naast technisch lezen veel aandacht voor leesplezier. Dankzij een thuisversie van de leerlingsoftware kunnen de leerlingen thuis werken met software die exact aansluit bij wat ze op school krijgen aangeboden. Hierdoor worden ouders gemakkelijk betrokken bij het leerproces van hun kind. In groep 3 gebruiken we de schrijfmethode Pennenstreken. Deze methode sluit goed aan bij Veilig Leren Lezen. De letter die geleerd is bij het lezen, wordt ook meteen aangeleerd om te schrijven. Zo staat de letter nog meer centraal.

Voor rekenen gebruiken we Getal en Ruimte Junior. Deze methode biedt veel oefening en een duidelijk structuur. Kinderen krijgen dagelijks instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen. Elke week wordt erna het ophalen van de voorkennis veel aandacht besteedt aan de strategie. In het basismateriaal werken leerlingen aan opdrachten die bij hun niveau aansluiten. Voor de sterke rekenaars is er de leerlijn Meesterwerk.

Naast de ‘basisvakken’ staan er ook andere vakken op het rooster, zoals: zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek), verkeer, tekenen, muziek, handvaardigheid en Engels. De leerlingen hebben de behoefte om veel te bewegen. Door de afwisseling van zittend en bewegend leren, bewegen de kinderen regelmatig en leren zij ook om stil achter hun tafel te zitten. Naast bewegend leren is er in groep 3 ook nog aandacht voor spelend leren.

Groep 4 t/m 8

Vanaf groep 4 staan de vakken: taal, technisch- en begrijpend lezen, spelling, schrijven en rekenen centraal. We noemen deze vakken ook wel de ‘basisvakken’ en staan vaak dagelijks op het lesrooster. Een greep uit de methoden die we gebruiken zijn: Getal en Ruimte junior (rekenen), Nieuwsbegrip XL (begrijpend lezen), Estafette (technisch lezen) en TaalActief5 (taal en spelling). Deze methoden sluiten goed aan bij het onderwijs in combinatiegroepen en bieden veel mogelijkheden tot differentiatie en verdieping. Naast de basisvakken staan er ook andere vakken op het rooster, zoals: zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek), verkeer, tekenen, muziek, handvaardigheid en Engels. Methoden die we o.a. hiervoor gebruiken zijn: Argus Clou (zaakvakken), VVN Verkeersmethode en GrooveMe (Engels)

In groep 7 krijgen de kinderen rond februari het voorlopig doorstroomadvies. Dit houdt in dat wij een advies uitspreken van het verwachte uitstroomniveau, welke het best passend is op dat moment. Dit advies is gebaseerd op cito- en methoderesultaten, leerling kenmerken (denk aan: motivatie, inzet, zelfstandigheid en werkhouding) en de ontwikkeling van het kind gedurende de basisschoolperiode. Halverwege groep 8 wordt er een definitief doorstroomadvies gegeven en krijgen de kinderen een onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt gebruikt bij de overdracht naar de middelbare school. In groep 7 doen de leerlingen mee aan het landelijk verkeersexamen. Dit bestaat uit een schriftelijke toets en een praktijkexamen op de fiets door Benthuizen. Mochten de kinderen niet slagen, kunnen ze het herkansen in groep 8. In groep 8 maken de kinderen de IEP doorstroomtoets. De IEP doorstroom toets is een papieren toets die de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen meet en wordt afgenomen in twee dagdelen van twee uur. Met een mooie en frisse opmaak, leuke teksten en heldere vragen verlagen we de spanning zoveel mogelijk bij de leerlingen, zodat ze écht kunnen laten zien op welk niveau ze staan.

In groep 8 gaan de kinderen ook een aantal dagen op kamp en voeren ze een eindmusical op ter ere van het afsluiten van de basisschool.

Sociaal emotioneel

Wij werken met de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn hiervoor geschoold. Deze methode heeft als kernwoorden: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. In de praktijk zijn dit lessen waarin we de kinderen leren hoe hun gedrag zich verhoudt tot de kleuren van de petten, spelen we gedragingen en situaties uit, maken de kinderen opdrachten in hun werkschrift en doen we veel vertrouwensoefeningen en spellen. Elke week staat er Kanjertraining op het lesrooster.

Bewegingsonderwijs

Doelstelling van het bewegingsonderwijs is het kennismaken met allerlei vormen van beweging, variërend van turnonderdelen en dans tot atletiek, spel, klim– en klauterwerk en fitness. Alle basisvaardigheden komen aan bod. Behalve het fysieke aspect spelen zaken als sociale vaardigheden, omgaan met winnen en verliezen, samenwerken, accepteren van verschillen, zoeken van uitdagingen en omgaan met de grenzen van je lichaam een rol.

In groep 1/2 krijgen de leerlingen twee keer per week gymles van de eigen groepsleerkracht in de speelzaal van de school. Dragen van gymschoentjes is verplicht.

De gymlessen worden voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 gegeven door een vakleerkracht van Morgenwijzer. De leerlingen gymmen in korte broek en T-shirt of gympak. Het dragen van gymschoenen (zonder zwarte zool) is verplicht. Het eventuele gebruik van een deospray na de gymles is niet toegestaan i.v.m. allergische reacties van enkele leerlingen. Een deoroller mag wel. Bij het niet deelnemen aan de gymles zijn de ouders/verzorgers verplicht dit schriftelijk of telefonisch aan de desbetreffende leerkracht te melden. De groepsleerkracht bepaalt dan welke vervangende opdracht de leerling krijgt.

ICT en protocol computergebruik

De school heeft de beschikking over een uitgebreid wifinetwerk, iPads en laptops, waar zowel de leerlingen als het team dagelijks gebruik van maakt. De meeste lesmethodes hebben als aanvulling op de boeken een leerkrachtenprogramma en een computerprogramma. De leerkracht kan via het leerkrachtenprogramma de les verduidelijken en uitbreiden. In iedere groep is een digibord aanwezig zodat alle kinderen goed kunnen meekijken met het leerkrachtenprogramma. De leerlingen oefenen middels digitale programma’s behorend bij de methodes met bijvoorbeeld rekenen, geschiedenis en topografie. Ook de kleutergroepen maken regelmatig gebruik van iPads. Naast de lesprogramma’s heeft de school de beschikking over programma’s ter ondersteuning van kinderen die in het zorgtraject terecht komen. Verder wordt digitale ondersteuning gebruikt voor het bijhouden van de vorderingen van de leerlingen en voor het maken van een digitaal rapport.

Groep 7 en 8 werken voor een deel van de dag met een eigen iPad. Ze verwerken hierop methodelessen en werken onder andere aan hun digitale geletterdheid.

Vormingsonderwijs

Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen.

Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

Het vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan.

De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier aan de groepen 3 t/m 6 worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting (boeddhistisch, hindoeïstisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs). Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Wij roosteren de lessen zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Vormingslessen zijn niet verplicht.

Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl.

Illustratie in footer