Ondersteuning

Niet iedereen leert op dezelfde manier; soms heeft een kind iets anders nodig om tot leren te komen. Daarom zorgen we voor variatie in ons onderwijs en extra ondersteuning voor de kinderen die dat nodig hebben.

Bentwijzer-IMG_7541 kopie

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?

Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.

Onze interne begeleider is de schakel tussen leerkrachten en ouders/verzorgers wanneer er sprake is van extra zorg bij een leerling. Zij brengt de mogelijkheden van deze extra zorg in kaart en overlegt met ouders en leerkrachten welke specifieke zorg wordt ingezet.

Daarnaast werken we met specialisten op meerdere gebieden:

  • Onze didactisch coach begeleidt en monitort het didactisch handelen van onze leerkrachten
  • De kanjercoördinator bewaakt samen met de de leerwerkgroep 'gedrag' het warm pedagogisch klimaat
  • Onze specialist KOV (kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong) begeleidt collega's in het zoeken naar passend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
  • Onze taalcoördinator zorgt i.s.m. de leerwerkgroep 'taal/lezen' voor doorlopende leerlijnen taal, spelling, lezen
  • Onze jonge kind specialist begeleidt leerlingen en leerkrachten bij het spelend leren en is kartrekker van de onderbouw

Onze methodiek en werkvormen zijn gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem. Dit onderwijsconcept biedt de leerstof geordend per leerjaar aan. De methodiek gaat uit van duidelijk omschreven leerdoelen. Deze zogenoemde basisstof kan worden aangevuld met verdiepende en remediërende (=probleem verhelpende) leerstof. Verdiepende leerstof: om leerlingen hun capaciteiten zoveel mogelijk te laten benutten (bijvoorbeeld moeilijkere sommen van dezelfde stof). Remediërende leerstof: om leerlingen die moeite hebben met een bepaald onderdeel weer aansluiting te laten krijgen bij de groep (bijvoorbeeld door leerstofherhaling vanuit andere invalshoeken).

MW-Ondersteuning

Basisondersteuning door de school

Onze specialisten werken nauw samen met collega’s van andere scholen binnen MorgenWijzer om de kennis binnen de school actueel te houden.

Ondersteuningsteam

Wanneer een leerling meer zorg op maat nodig heeft, maken we gebruik van de expertise in het MorgenWijzer brede ondersteuningsteam. Hierin zitten orthopedagogen, gedragsspecialisten (o.a. op het gebied van gedrag en taal/dyslexie/dyscalculie), kindercoaches en ondersteuners op het gebied van Passend Onderwijs. Zij doen onderzoek en geven advies, denken mee in het proces en/of bieden praktische hulp.

Externe expertise

De buitenste cirkel bevat de expertise die niet binnen MorgenWijzer voorhanden is en waar nodig wordt ingehuurd (AED, Cardea, Auris, Visio, taalklas, enzovoort).

Passend Onderwijs

OBS BentWijzer is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een aanbod voor leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. Gezamenlijk zorgen de scholen ervoor dat kinderen in de regio die dat nodig hebben, de extra ondersteuning krijgen die passen bij hun ontwikkelingsbehoefte, m.a.w. Passend Onderwijs.

Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek heeft een oudersteunpunt. Meer hierover leest u op de website.

Onze basis is op orde met goede resultaten op het gebied van rekenen, taal, lezen en wereldoriëntatie. Wij zijn ons ervan bewust dat onze leerlingen individuele onderwijsbehoeftes hebben, om tot een stevige basis te komen. Om hieraan tegemoet te komen geven wij les op 3 niveaus.

De weektaak biedt hierbij ondersteuning, door de mogelijkheid om per niveaugroep werk in te plannen. Door deze weektaak geven we kinderen eigenaarschap over hun eigen werk en leerproces.

Waar nodig bieden wij extra begeleiding buiten de klas. Onze onderwijsassistenten werken met (groepjes) leerlingen, om stof te herhalen of te verdiepen.

Voor kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging op cognitief vlak, hebben wij binnen onze school een plusklas. Eén keer per week worden deze kinderen, gedurende een deel van de middag, begeleid door een leerkracht die gespecialiseerd is in het werken met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van elkaars expertise én om tegemoet te komen aan het werken op eigen niveau, werken wij op momenten in de week ook groepsdoorbrekend. Bij begrijpend lezen en Engels, voor groep 4 t/m 8, volgen de kinderen de les die het best aansluit bij hun ontwikkeling. Groep 1 t/m 3 werkt middels een circuitvorm, waarbij tegemoet gekomen wordt aan de behoeftes van de leerlingen.

Illustratie in footer