Waar staan wij voor?

Als school leggen wij een stevige basis op het gebied van kennis en vaardigheden. Wij zijn er allereerst om goed onderwijs en een heldere instructie te geven, zodat je goed leert rekenen, spellen en lezen. Als die basis is gelegd, kun je jouw kennis verdiepen en verbreden aan de hand van verschillende werkvormen.

Bentwijzer-IMG_7659 kopie

Wij bieden veiligheid door een duidelijke structuur. Als je weet wat er mag en moet, dan ontstaat er binnen die kaders ruimte voor uitdaging. Je weet immers waarop je kunt terugvallen, en dat geeft het vertrouwen om je grenzen te verkennen en te verleggen.

Veiligheid kent ook een fysieke betekenis, in de vorm van een veilig gebouw waarin je je vrij kunt bewegen, alleen en samen. In die vertrouwde omgeving leren wij je ook omgaan met de ruimte en de begrenzing, de kansen en de risico’s die je tegenkomt in de wereld.

Emotionele veiligheid uit zich in het gevoel dat je hier thuis bent, dat je erbij hoort en dat verschillen mogen bestaan. We geven je veel verantwoordelijkheid voor jouw eigen gedrag, zodat jij je bewust wordt van jouw kwaliteiten en leerpunten. Als je jezelf goed leert kennen, leer je ook hoe jij jouw eigen bijdrage kunt leveren aan de wereld om je heen.

5 B's

vorm 1

B van Basis
Onze basis is op orde. We geven alle leerlingen een stevige basis mee op het gebied van rekenen, lezen, schrijven, wereldoriëntatie en burgerschap, waarbij tijdens instructie gebruik wordt gemaakt van het EDI model (expliciete directe instructie). Die basiskennis gebruiken we als fundament om lesstof uit te breiden en te verdiepen, met alle (digitale en niet-digitale) leermiddelen die aan de ontwikkeling van de kinderen kunnen bijdragen. Daarbij sturen we stevig op samenwerken en zelfstandigheid.

vorm 4

B van Bewegen
Een combinatie van leren en bewegen draagt bij aan een gezonde ontwikkeling. Onder ‘bewegen’ verstaan wij niet alleen de fysieke en motorische ontwikkeling, maar ook de flexibiliteit om tot creatieve oplossingen, vruchtbare samenwerkingen en een passende werk- en leerplek te komen. Waar mogelijk werken we groepsdoorbrekend, om zo tegemoet te komen aan niveauverschillen tussen leerlingen.

vorm 3

B van Bewustwording
Wij zien de school als een mini-maatschappij waarin we werken aan onze eigen ontwikkeling, maar ook zorgen voor elkaar. Door veel samen te werken, durven wij ons eigen denken en doen onder de loep te nemen. We voeren actief het gesprek over verschillen en overeenkomsten en stimuleren zo de bewustwording, de saamhorigheid en werken daarom met elkaar aan goed burgerschap. Doordat leerlingen bij ons bewust worden van eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten, leren ze ook hoe ze bewust kunnen bijdragen aan de wereld om hen heen.

vorm 2

B van Buitenwereld en B van Benthuizen
Wij benutten de kracht en de kleinschaligheid van Benthuizen, en tegelijkertijd leren wij de kinderen dat de wereld niet ophoudt bij de grenzen van ons dorp. Wij brengen hen in aanraking met andere normen en waarden, zodat zij die op een gezonde en respectvolle manier leren onderzoeken. We halen de buitenwereld naar binnen door actief samen te werken met kinderopvang, verenigingen, organisaties en bedrijven.

vorm 4
Illustratie in footer